II stopień składa się z dwóch części: testu papierowego wykonywanego w szkole oraz rozmowy on-line z dowolnego miejsca.
Część I stopień II (test papierowy wykonywany w szkole)
Część I stopnia II odbędzie się zgodnie z terminarzem.
Część I stopnia II polega na rozwiązaniu przez uczestników testu sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa oraz WOKAJ.
Test składać się będzie z kilku pytań, na łączną sumę 45 pkt, przy czym za każde pytanie będzie można otrzymać 1 punkt. Na rozwiązanie testu przeznaczono 45 minut. Test należy rozwiązać wyłącznie w szkole pod opieką nauczyciela.
Test jest przeprowadzany jednocześnie w całym kraju we wskazanym dniu i godzinie. Prawidłowość przebiegu Olimpiady na terenie szkoły może być skontrolowana przez wizytację osób powołanych przez Komitet Główny OJAJ na terenie całego kraju.
Test przygotowany zostanie dla dwóch grup – A i B, tak by uczniowie sąsiadujący ze sobą nie mieli możliwości nieuczciwych konsultacji.
Pliki w formie PDF: plik z testem oraz plik z kluczem będą umieszczone (zgodnie z terminarzem) DO POBRANIA W PANELU DLA NAUCZYCIELI KOORDYNATORÓW
Karty odpowiedzi SPRAWDZA KOMITET GŁÓWNY OJA. Po I części stopnia II NIE NASTĘPUJE PONOWNA REJESTRACJA UCZNIÓW!
KARTY ODPOWIEDZI ORAZ PROTOKÓŁ, DOKUMENTACJA RODO WSZYSTKICH (poprawka 30/10/2024)uczestników z danej szkoły pakowane są do JEDNEJ koperty / paczki i wysyłane do Komitetu Głównego Olimpiady listem poleconym priorytetowym za potwierdzeniem odbioru w celu SPRAWDZENIA (tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej, nie można wysyłać kurierem).
OGŁOSZENIE WYNIKÓW I KWALIFIKACJI DO CZĘŚCI II zgodnie z terminarzem
Do kolejnej części Olimpiady zostanie zakwalifikowanych 120-150 najlepszych uczestników.
Do kolejnej części Olimpiady zostanie zakwalifikowanych 70-100 najlepszych uczestników.
Edytowano 16/10/2024 z powodu błędu w ilości kwalifikowanych uczniów.
Część II stopień II (rozmowa on-line z dowolnego miejsca)
Rozmowa on-line przeprowadzana jest zgodnie z listą imienną z przydzielonym dokładnym terminem rozmowy.
Część II stopnia II polega na rozmowie przez komunikator internetowy (realizowanej w szkole lub innym dowolnym miejscu, gdzie uczestnik posiada dostęp do komputera podłączonego do Internetu). Rozmowa składać się będzie z CZTERECH pytań, na łączną sumę 40 pkt.
Egzamin trwa około 15 minut, czas na jedno pytanie to około 2 minuty. 2 pytania będą dotyczyć lektury i 2 WOKAJ (infografika poniżej).
Egzamin ustny podczas części II stopnia II prowadzony będzie on-line za pomocą wideokomunikatorów (szczegółowe informacje zostaną opublikowane nie późnej niż 5 dni przed częścią II stopnia II).
Niniejsza lista obejmuje reprezentatywne dla wybranych nurtów i konwencji literackich teksty gatunkowe (poezja, proza, dramat).
Pytania, jakich spodziewać się powinni Uczestnicy/Uczestniczki Olimpiady Języka Angielskiego (dla uczniów szkół średnich), nie będą pytaniami zamkniętymi, czy ściśle faktograficznymi. Od Uczestnika/Uczestniczki oczekuje się wejścia w dialog z tekstami: nakreślenie zależności między tekstami z listy a szerzej rozumianą kulturą (w tym ich wykorzystanie w tekstach późniejszych na zasadzie intertekstualności albo aluzji czy relacji tekst–adaptacja). Tekst stanowi punkt wyjścia do rozmowy z Komisją egzaminującą, ale to krytyczne myślenie oraz ogólne rozeznanie w powiązaniach między literaturą i kulturą będzie przedmiotem oceny Uczestnika/Uczestniczki OJA. Innymi słowy, Uczestnik/Uczestniczka powinien/powinna, poza znajomością treści wymienionych tekstów, być w stanie krótko omówić ujęcie poruszanych w nich zagadnień (np. przedstawień Południa Stanów Zjednoczonych) nie tylko w tekstach z listy, ale skonfrontować te przedstawienia z innymi znanymi jemu/jej tekstami kultury (powieściami, poezją, filmem, serialem, etc.). Dodatkowo pytania mogą dotyczyć różnic lub podobieństw między tekstami z listy czy nazwania i scharakteryzowania konwencji wykorzystywanych w jednym lub kilku z nich. Jako że lista tekstów nie jest długa, każdy Uczestnik/Uczestniczka zobowiązany/zobowiązana jest zapoznać się z każdym z nich, pamiętając jednocześnie, że tekst nie istnieje w izolacji, a jest częścią szerszej mapy pojęciowej służącej generowaniu, ale i przekazywaniu znaczeń. W rezultacie, Organizator OJA oczekuje od Uczestników/Uczestniczek wykazania się nie tylko znajomością faktów, ale też szerszym zrozumieniem – i uwrażliwieniem na – zależności między literaturą/kulturą a rzeczywistością społeczną i historyczną.
Zarówno podczas Stopnia II (część ustna), jak i Stopnia III (część ustna) OJA, obowiązuje cała lista tekstów. Zważywszy na ograniczenie liczby tekstów w tegorocznej edycji OJA Uczestnicy nie otrzymują listy pytań przed rozmową z odpowiednią Komisją, a odpowiadają na nie impromptu.
Lista tekstów obowiązująca Uczestników Olimpiady Języka Angielskiego (dla uczniów szkół średnich) w roku szkolnym 2024/2025 zostanie ogłoszona nie później niż 30/10/2024
Ogłoszenie poniższych (4) tekstów nastąpiło 29/10/2024
Literatura brytyjska:
Austen, Jane. Emma.
Orwell, George. 1984.
Literatura amerykańska:
Faulkner, William. As I Lay Dying.
Albee, Edward. The American Dream.
14 kroków do sukcesu w części ustnej konkursu
Pozostałe wskazówki dla uczestników
OGŁOSZENIE WYNIKÓW I KWALIFIKACJI DO CZĘŚCI II zgodnie z terminarzem
Część II stopień II – OBOWIĄZKOWA rejestracja
Egzamin ustny będzie odbywał się poprzez komunikator TEAMS (można go zainstalować na komputerze ucznia lub wystarczy przeglądarka). Prosimy, aby każdy UCZEŃ (nie nauczyciel), który dostał się do części II stopnia II, powiadomił nas mailowo na adres oja@wsjo.pl o swoich danych.
W mailu proszę podać: imię i nazwisko, nazwę szkoły wraz z miastem, login z platformy e-learningowej (dostęp do loginów ma nauczyciel prowadzący), na której odbywały się poprzednie etapy OJA (proszę nie wysyłać hasła). Prosimy także o podanie swojego (UCZNIA) numeru telefonu, numer ten będzie potrzebny tylko w przypadku ewentualnych problemów technicznych. Nie będzie wykorzystywany w inny sposób. Podanie numeru telefonu jest obowiązkowe, ułatwia bezpośredni kontakt. Na każdy mail odpowiemy i potwierdzimy otrzymanie zgłoszenia. Brak potwierdzenia oznacza, iż mail nie dotarł lub został wysłany na błędny adres. Potwierdzanie trwa maksymalnie 3 dni robocze.
Na maile czekamy WYŁĄCZNIE od 13.12.2024 do 17.12.2024 do godziny 18:00 – mailowe zgłaszanie / rejestracja uczniów do egzaminu ustnego
13.12.2024 do 17.12.2024 do godziny 18:00 – mailowe zgłaszanie / rejestracja uczniów do egzaminu ustnego.
Brak korespondencji wraz z podaniem powyższych danych w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z dyskwalifikacją uczestnika.
Każdy uczeń zostanie zapisany na wyznaczony przez Komitet Główny dzień oraz godzinę. Szczegółowe dni oraz godziny zostaną opublikowane na stronie https://oja.wsjo.pl/Lista/
Egzamin ustny będzie odbywał się poprzez komunikator internetowy, obowiązuje rejestracja ucznia.
Egzamin ustny będzie trwał około 10-15 minut – podczas egzaminu zostaną zadane cztery pytania.
Do egzaminu proszę być przygotowanym na 15 minut przed i 15 minut po wyznaczonej godzinie. Jest to czas, w którym ewentualnie połączenie może się przesunąć.
LINK do spotkania otrzyma uczeń najpóźniej 24 godziny przed egzaminem (drogą mailową na adres, z którego zostało do na wysłane zgłoszenie). Po połączeniu się proszę czekać w poczekalni, aż egzaminator wpuści uczestnika na egzamin.
Uczeń do egzaminu ustnego może podejść w dowolnym miejscu np. w szkole lub w domu.
Przed podejściem do egzaminu proszę okazać Komisji swoją legitymację uczniowską, ewentualnie paszport, dowód osobisty. Brak dokumentu jest równoznaczny z dyskwalifikacją uczestnika.
Informujemy, iż w dniach trwania egzaminów ustnych nie będzie można skontaktować się z Organizatorami drogą telefoniczną. Prosimy o kontakt mailowy.
Szczegółowy zakres WOKAJ (wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego) do II stopnia, część I i II
(opublikowano 29/10/2024)
Drodzy Uczestnicy,
niniejsza mapa myśli, którą otrzymaliście, ma na celu jedynie przedstawienie ogólnego zarysu tematów
dotyczących Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, które będą omawiane w ramach Olimpiady Języka Angielskiego. Przykłady, takie jak ważne wydarzenia, postaci czy innowacje, mają pomóc Wam w wyborze odpowiedniego kierunku nauki. Chcielibyśmy jednak podkreślić, że nie należy ograniczać swojej nauki jedynie do tych przykładów. Waszym zadaniem jest wyjść poza nie i samodzielnie odkrywać różne zagadnienia związane z wiedzą na temat USA.
Powodzenia i owocnej nauki!